
zaterdag, maart 05, 2005
Frits Abrahams over Frits Weeda
Vandaag schrijft Frits Abrahams in zijn column in het NRC Handelsblad over fotograaf Frits Weeda, naar zijn mening een betere fotograaf dan Cas Oorthuys: "Weeda was de grotere kunstenaar. Hij heeft een visie op de wereld die je tot nadenken dwingt. Oorthuys maakte kiekjes, briljante overigens."
Lees hier de column.
Frits Weeda (geboren 1937) fotografeerde in de periode 1958-1965 de stad waar hij woonde, Amsterdam, en het omringende landschap. Hij vestigde met zijn foto's de aandacht op de verkrotting van oude wijken, de vervuiling van de polders en het verval van het kleinbedrijf. Maar hij had ook oog voor kinderen en hun spel, de markttaferelen op het Waterlooplein en de schilderachtigheid van achtergelaten autowrakken langs de straat. Veel foto's verschenen als achtergrond bij het nieuws in verschillende dagbladen.
Op de tentoonstelling Foto's van Frits Weeda, Amsterdam 1958-1965 in het Gemeentearchief Amsterdam, zijn ook familiefoto's te zien die Frits Weeda van zijn jonge gezin maakte. Ze vormen een direct vervolg op de foto's die zijn vader Jan voor en in de oorlog als amateur had gemaakt. In opdracht van het Gemeentearchief filmde zoon Erik (1965) gesprekken die hij met zijn vader voerde over diens foto's.
Meer bij het Gemeentearchief waar ook het boek te bestellen is.
Beluister zelf Frits Weeda in Kunststof (uitzending van 26 januari 2005).
Lees hier de column.
Frits Weeda (geboren 1937) fotografeerde in de periode 1958-1965 de stad waar hij woonde, Amsterdam, en het omringende landschap. Hij vestigde met zijn foto's de aandacht op de verkrotting van oude wijken, de vervuiling van de polders en het verval van het kleinbedrijf. Maar hij had ook oog voor kinderen en hun spel, de markttaferelen op het Waterlooplein en de schilderachtigheid van achtergelaten autowrakken langs de straat. Veel foto's verschenen als achtergrond bij het nieuws in verschillende dagbladen.
Op de tentoonstelling Foto's van Frits Weeda, Amsterdam 1958-1965 in het Gemeentearchief Amsterdam, zijn ook familiefoto's te zien die Frits Weeda van zijn jonge gezin maakte. Ze vormen een direct vervolg op de foto's die zijn vader Jan voor en in de oorlog als amateur had gemaakt. In opdracht van het Gemeentearchief filmde zoon Erik (1965) gesprekken die hij met zijn vader voerde over diens foto's.
Meer bij het Gemeentearchief waar ook het boek te bestellen is.
Beluister zelf Frits Weeda in Kunststof (uitzending van 26 januari 2005).
vrijdag, maart 04, 2005
"Paparazzi" op RTBF
De speelfilm Paparazzi wordt op vrijdag 11 maart om 20.50 uitgezonden door de RTBF.
(Wie kan deze film voor mij opnemen?? Reactie graag via e-mail)
Michel Verdier est l'un de ces paparazzi sans scrupules qui traquent les figures les plus médiatiques du monde moderne pour s'assurer des fins de mois plus que confortables. Déguisé en ouvrier sur un chantier, il tente ce jour-là de prendre au téléobjectif des photos de Guillaume Durand avec sa dernière conquête. Mais des rideaux trop vite tirés l'empêchent de prendre le cliché qui aurait intéressé les feuilles à scandale. Il ne renonce pas et suit l'animateur de télé jusqu'au parc des Princes, où il doit assister à un match de football. Mais au moment où il fixe l'image compromettante sur la pellicule (Durand embrassant sa compagne), un supporter entre dans le champ... Frank Bordon est gardien de nuit. C'est à la faveur d'un billet gratuit qu'il s'est éclipsé de son travail pour se rendre au stade. En voyant sa photo en couverture du magazine "Devine quoi", son patron le licencie. Frank rentre chez lui, mais n'ose pas annoncer son renvoi à sa femme...

(Wie kan deze film voor mij opnemen?? Reactie graag via e-mail)
Michel Verdier est l'un de ces paparazzi sans scrupules qui traquent les figures les plus médiatiques du monde moderne pour s'assurer des fins de mois plus que confortables. Déguisé en ouvrier sur un chantier, il tente ce jour-là de prendre au téléobjectif des photos de Guillaume Durand avec sa dernière conquête. Mais des rideaux trop vite tirés l'empêchent de prendre le cliché qui aurait intéressé les feuilles à scandale. Il ne renonce pas et suit l'animateur de télé jusqu'au parc des Princes, où il doit assister à un match de football. Mais au moment où il fixe l'image compromettante sur la pellicule (Durand embrassant sa compagne), un supporter entre dans le champ... Frank Bordon est gardien de nuit. C'est à la faveur d'un billet gratuit qu'il s'est éclipsé de son travail pour se rendre au stade. En voyant sa photo en couverture du magazine "Devine quoi", son patron le licencie. Frank rentre chez lui, mais n'ose pas annoncer son renvoi à sa femme...

US photographer beaten by Beijing police
An American photojournalist was kicked and beaten by police in Beijing after he tried to document citizens handing in complaints to the nation's parliament, he said on Thursday.
"I was in front of the complaints office just observing how they were manhandling and harassing petitioners," Michael Reynolds, a photographer for the European Pressphoto Agency (EPA), said of the Wednesday afternoon incident.
"As soon as I whipped out my camera, the police immediately encircled me and began grabbing me and my camera," he told AFP. Reynolds said he feared the police were going to beat him, so he sat down on the ground. "That's when they started kicking me," he said.
He was then forced to stand up and was struck repeatedly in the back and the kidneys as both plainclothes and ordinary police dragged him into a reception area where they held him for 35 minutes, he said. "They took my ID (identification) down and made me wait, but released me after that," he said.
Police refused to comment, but the Chinese foreign ministry said it attached "great importance" to the incident.
Bron: AFP.
"I was in front of the complaints office just observing how they were manhandling and harassing petitioners," Michael Reynolds, a photographer for the European Pressphoto Agency (EPA), said of the Wednesday afternoon incident.
"As soon as I whipped out my camera, the police immediately encircled me and began grabbing me and my camera," he told AFP. Reynolds said he feared the police were going to beat him, so he sat down on the ground. "That's when they started kicking me," he said.
He was then forced to stand up and was struck repeatedly in the back and the kidneys as both plainclothes and ordinary police dragged him into a reception area where they held him for 35 minutes, he said. "They took my ID (identification) down and made me wait, but released me after that," he said.
Police refused to comment, but the Chinese foreign ministry said it attached "great importance" to the incident.
Bron: AFP.
VII organiseert seminar in Massachusetts
Photo Agency VII is announcing the First Annual VII Seminar.
Spend two days with the photographers of VII
Alexandra Boulat, Ron Haviv, Lauren Greenfield, Gary Knight, Antonin Kratochvil, Joachim Ladefoged, Christopher Morris, James Nachtwey and John Stanmeyer.
Saturday and Sunday, April 16th and 17th, Tufts University, Medford MA.
Featuring:
-Presentations of work by all VII photographers.
-Panel discussions addressing current issues in photojournalism
-Screening of the film "War Photographer"
-Expert guest lecturers.
Meer informatie bij VII. De registratie voor deelname kost 25 dollar en kan via PayPal voldaan worden.
Spend two days with the photographers of VII
Alexandra Boulat, Ron Haviv, Lauren Greenfield, Gary Knight, Antonin Kratochvil, Joachim Ladefoged, Christopher Morris, James Nachtwey and John Stanmeyer.
Saturday and Sunday, April 16th and 17th, Tufts University, Medford MA.
Featuring:
-Presentations of work by all VII photographers.
-Panel discussions addressing current issues in photojournalism
-Screening of the film "War Photographer"
-Expert guest lecturers.
Meer informatie bij VII. De registratie voor deelname kost 25 dollar en kan via PayPal voldaan worden.
Niet verbaasd
Twee soldaten met een lamgeslagen derde
Een jongen overdekt met bloed en zweet
Een vijand die zijn maten zag vermoorden
En die nu moet vertellen wat ie weet
Hij krijgt water ingegoten, liters water
En water, net zolang totdat ie praat
En water en hij kokhalst, slikt en stuiptrekt
Het is oorlog en dit is wat ervoor staat
Door de angst en door de pijn is ie verdwaasd
Hij is bang, geweldig bang, ellendig bang
Het duurt zo lang. Hij is godvergeten bang
Maar niet verbaasd
De soldaten halen nog een nieuwe emmer
De krijgsgevangen jongen huilt en hijgt
Ze schieten hem pas dood als ie gepraat heeft
En ze martelen hem dood zolang ie zwijgt
De oorlogsfotograaf kijkt door zijn zoeker
En zegt dan: 'Ach, til z'n hoofd een tikkie op
Nee, sleep hem iets naar voren, uit de schaduw
Nog een meter, nog een halve meter, stop'
En z'n vinger zoekt de knop want hij heeft haast
'Ja, nu gieten, ja, dit is 'm, hè godverdomme nog aan toe'
Hij is prikkelbaar en moe
Maar niet verbaasd
En die foto haalt de krant
Een eenkolomsberichtje staat ernaast
En wij zien het en wij lezen het gewoon aan het ontbijt
Tot een diepe zucht bereid
Maar niet verbaasd
Tekst Youp van 't Hek
Een jongen overdekt met bloed en zweet
Een vijand die zijn maten zag vermoorden
En die nu moet vertellen wat ie weet
Hij krijgt water ingegoten, liters water
En water, net zolang totdat ie praat
En water en hij kokhalst, slikt en stuiptrekt
Het is oorlog en dit is wat ervoor staat
Door de angst en door de pijn is ie verdwaasd
Hij is bang, geweldig bang, ellendig bang
Het duurt zo lang. Hij is godvergeten bang
Maar niet verbaasd
De soldaten halen nog een nieuwe emmer
De krijgsgevangen jongen huilt en hijgt
Ze schieten hem pas dood als ie gepraat heeft
En ze martelen hem dood zolang ie zwijgt
De oorlogsfotograaf kijkt door zijn zoeker
En zegt dan: 'Ach, til z'n hoofd een tikkie op
Nee, sleep hem iets naar voren, uit de schaduw
Nog een meter, nog een halve meter, stop'
En z'n vinger zoekt de knop want hij heeft haast
'Ja, nu gieten, ja, dit is 'm, hè godverdomme nog aan toe'
Hij is prikkelbaar en moe
Maar niet verbaasd
En die foto haalt de krant
Een eenkolomsberichtje staat ernaast
En wij zien het en wij lezen het gewoon aan het ontbijt
Tot een diepe zucht bereid
Maar niet verbaasd
Tekst Youp van 't Hek
Newsweek biedt excuses aan voor knip- en plakwerk
Het Amerikaanse weekblad Newsweek heeft zijn excuses aangeboden voor een cover, waarop het hoofd van omstreden zakenvrouw en tv-persoonlijkheid Martha Stewart was geplakt op het lichaam van een fotomodel. Onder de kop "Martha lacht het laatst" werd gezinspeeld op de voorspoedige financiële toekomst van Stewart na haar gevangenisstraf wegens beursfraude. Newsweek had alleen een probleem: Stewart komt vandaag pas vrij, en had daarom zijn toevlucht gezocht in wat "creatief" digitaal knip- en plakwerk.


Nog meer fotografen verlaten IPG
Na Tara Bonakdar, Seamus O'Cleary en Tom Stoddart (die naar eigen zeggen aan een verfrissende nieuwe uitdaging toe was) verlaten nog meer fotografen de Independent Photographers Group. Top-fotojournalisten Marcus Bleasdale en Felicia Webb zoeken nu ook hun heil elders, als gevolg van de onprettige werksfeer die ontstond na de overname van IPG door Hachette Media.
Hachette had weinig daadkracht getoond bij het opzetten van een online-distributiesysteem en een vertegenwoordiging in de V.S. voor haar fotojournalisten bij IPG, en blijkt ook verder liever commerciële en portretfotografie te exploiteren dan de documentaire fotografie waarmee Stoddart, Bleasdale en Webb hun roem vergaarden. Deze hebben besloten niet langer te wachten op de website die ook het werk van fotojournalisten van de agentschappen Rapho en Gamma zou gaan uitbaten.
Hachette had weinig daadkracht getoond bij het opzetten van een online-distributiesysteem en een vertegenwoordiging in de V.S. voor haar fotojournalisten bij IPG, en blijkt ook verder liever commerciële en portretfotografie te exploiteren dan de documentaire fotografie waarmee Stoddart, Bleasdale en Webb hun roem vergaarden. Deze hebben besloten niet langer te wachten op de website die ook het werk van fotojournalisten van de agentschappen Rapho en Gamma zou gaan uitbaten.
Volkskrant slaat flater met Capa-plaat
Moet u ook zo lachen, als de Volkskrant een artikel publiceert over Leica en de "ultieme Leica-fotograaf Robert Capa", en er dan een foto bij plaatst van Capa met een Contax?
En de inhoud van het artikel klopte ook voor geen meter. Wat dat betreft zakt de Volkskrant met zijn slordigheid en vooringenomenheid zelf sneller naar het graf dan de camerafabrikanten wier problemen ze met gejuich begroeten. Eigen schuld als je artikelen over fotografie laat schrijven door een nitwit van de economie-redactie die slaapt in een Canon-pyjama.
En de inhoud van het artikel klopte ook voor geen meter. Wat dat betreft zakt de Volkskrant met zijn slordigheid en vooringenomenheid zelf sneller naar het graf dan de camerafabrikanten wier problemen ze met gejuich begroeten. Eigen schuld als je artikelen over fotografie laat schrijven door een nitwit van de economie-redactie die slaapt in een Canon-pyjama.
donderdag, maart 03, 2005
Het einde van Contax?
Sources at Kyocera have confirmed that the company is to cease production of film and digital cameras, putting a huge question mark over the future of one of the oldest brands in photography, Contax. Contax cameras have been produced since the early 1930's, when the brand was launched by German optical legend Zeiss Ikon. Contax joined forces with Japanese manufacturer Yashica in the 1960's, becoming part of electronics giant Kyocera in the mid-1990's.
Bron: DP Review.
Bron: DP Review.
Volkskrant over Corb!no
Vandaag in de Volkskrant Kunstbijlage een paginagroot artikel over Maarten Corbijn alias Corb!no, niet te verwarren met zijn broer Anton (al ging de Volkskrant vorige week zelf de fout in met de kop "U2 en Corbino. Topfoto's op hoezen van mooie platen").
woensdag, maart 02, 2005
"Die Bresson was een echte stiekemerd"
Hoe heet die fotograaf nou, die vorig jaar overleden is? Henri Cartier-Bresson! Dat is een van de grootste fotografen. Die Bresson was een echte stiekemerd. Foto's moet je ook stiekem nemen. Of je moet het totaal anders doen. Ed van der Elsken hing de clown uit, en daarom keken ze naar hem. Van der Elsken was een woest artiest en trok zo de aandacht.
Wie ik ook goed vind, is Steye Raviez. Zijn foto's van politici zijn altijd goed. Je moet hem eens aan het werk zien. Al die persfotografen verdringen zich dan in de Tweede Kamer op de voorste rij, maar Steye zit gewoon ergens achteraf op een stoel en wacht op een bepaald moment.
Jan Wolkers in VARA TVMagazine.
Wie ik ook goed vind, is Steye Raviez. Zijn foto's van politici zijn altijd goed. Je moet hem eens aan het werk zien. Al die persfotografen verdringen zich dan in de Tweede Kamer op de voorste rij, maar Steye zit gewoon ergens achteraf op een stoel en wacht op een bepaald moment.
Jan Wolkers in VARA TVMagazine.
Rondleiding langs Winogrand
Op vrijdag 11 maart a.s. kunt u in FOAM Amsterdam een rondleiding bijwonen door de tentoonstelling Garry Winogrand and the American Street Photographers.
De rondleiding begint om 19.00 en duurt ongeveer een uur.
Toegang € 6,00. Reserveren: balie@foam.nl o.v.v. 'rondleiding' of via 020 55 16 500.

De rondleiding begint om 19.00 en duurt ongeveer een uur.
Toegang € 6,00. Reserveren: balie@foam.nl o.v.v. 'rondleiding' of via 020 55 16 500.

Tom Stoddart joins Getty Images
IPG photojournalist Tom Stoddart will join Getty Images from 1 March 2005, to focus on reportage projects and in-depth magazine features.
As a prominent member of Getty Images’ contributors team, Tom will continue to develop his portfolio of powerful images and projects, travelling to wherever history is being made. His trademark style and ability to draw public engagement to the news agenda will strengthen Getty Images’ leadership in global photojournalism.
Nick Evans-Lombe, Senior Vice President of Imagery and Services, said: ”We are delighted to have a photojournalist of Tom Stoddart’s stature and experience join our team, which is responsible for bringing worldwide attention to events as they unfold. We have long been admirers of Tom’s work and his ability to create photographs that are consistently at the forefront of the social, political and humanitarian agenda.”
From humble beginnings on a regional paper in the north of England in the 1970s, Tom has since travelled to over 50 countries, exposing thousands of rolls of film along the way. Watching history unfold in front of his lens, Tom has been witness to and responsible for providing the world with images of events that have shaped the last 25 years. From East Berliners’ first taste of freedom to the dignity and determination of besieged Sarajevans, the ongoing inhumanity and displacement in Sudan, the desperation of sub-Saharan Africa’s AIDS endemic and the political victories of Nelson Mandela in 1994 and unprecedented access to the UK Labour Party in 1997's election win.
Tom Stoddart commented, "I am extremely proud to have my pictures represented by Getty Images and am excited to be joining such a highly creative and motivated team who truly have a passion for pictures".
Bron: Getty Images.
En, voor de analooghaters in het algemeen en de Leica-haters in het bijzonder:
Tom Stoddart: I am a very traditional kind of photojournalist, I use Leica M6's with 28mm, 35mm, 50mm lenses. I shoot in black and white and I try to keep the equipment simple, unobtrusive, quiet with fantastic lenses and that's what the Leica is best at doing. It also allows me to work very close to the subject, I don't use telephoto lenses, I don't ever try and steal a picture. I am always right in the face of whoever I am photographing so if they don't want to be photographed they can very quickly let me know. A lot of the photographs I have been shooting in Africa have, as I was saying, been in very poor light so I have been pushing the film a little bit.
I use Ilford HP5 and Kodak Tri-X film.
As a prominent member of Getty Images’ contributors team, Tom will continue to develop his portfolio of powerful images and projects, travelling to wherever history is being made. His trademark style and ability to draw public engagement to the news agenda will strengthen Getty Images’ leadership in global photojournalism.
Nick Evans-Lombe, Senior Vice President of Imagery and Services, said: ”We are delighted to have a photojournalist of Tom Stoddart’s stature and experience join our team, which is responsible for bringing worldwide attention to events as they unfold. We have long been admirers of Tom’s work and his ability to create photographs that are consistently at the forefront of the social, political and humanitarian agenda.”
From humble beginnings on a regional paper in the north of England in the 1970s, Tom has since travelled to over 50 countries, exposing thousands of rolls of film along the way. Watching history unfold in front of his lens, Tom has been witness to and responsible for providing the world with images of events that have shaped the last 25 years. From East Berliners’ first taste of freedom to the dignity and determination of besieged Sarajevans, the ongoing inhumanity and displacement in Sudan, the desperation of sub-Saharan Africa’s AIDS endemic and the political victories of Nelson Mandela in 1994 and unprecedented access to the UK Labour Party in 1997's election win.
Tom Stoddart commented, "I am extremely proud to have my pictures represented by Getty Images and am excited to be joining such a highly creative and motivated team who truly have a passion for pictures".
Bron: Getty Images.
En, voor de analooghaters in het algemeen en de Leica-haters in het bijzonder:
Tom Stoddart: I am a very traditional kind of photojournalist, I use Leica M6's with 28mm, 35mm, 50mm lenses. I shoot in black and white and I try to keep the equipment simple, unobtrusive, quiet with fantastic lenses and that's what the Leica is best at doing. It also allows me to work very close to the subject, I don't use telephoto lenses, I don't ever try and steal a picture. I am always right in the face of whoever I am photographing so if they don't want to be photographed they can very quickly let me know. A lot of the photographs I have been shooting in Africa have, as I was saying, been in very poor light so I have been pushing the film a little bit.
I use Ilford HP5 and Kodak Tri-X film.
Stavast exposeert foto’s in Den Bosch
De Tilburgse fotografe Petra Stavast exposeert tot en met 10 april in het Noordbrabants Museum in Den Bosch. Stavast fotografeert in series. In de tentoonstelling zijn selecties uit de uiteenlopende series te bezichtigen. Onder andere de leefomgeving van veehouders in Dongen en de vergrijzing in een dorp in Italië. Petra Stavast won vorig jaar de 'Salonprijs 2004', een prijs die door de nieuwe Brabantse Kunst Stichting jaarlijks wordt toegekend.
dinsdag, maart 01, 2005
'Ze zag er erg grappig uit'
Natuurlijk, hij had het nooit moeten doen. Dat erkent de 23-jarige ontslagen bejaardenhelper van verzorgingshuis Catharina Daemen in Brunssum. En zeker als je beziet waar het allemaal toe heeft geleid, zegt hij. "Ik ben wel héél erg hard gestraft."
"Ze zag er gewoon heel erg grappig uit met die badmuts op haar hoofd", probeerde de jonge bejaardenhelper zijn vermeende onschuld gisteren nog eens uit te leggen. Toen hij de naakte vrouw met die badmuts op had zien zitten, pakte hij zijn telefoon met ingebouwde camera en maakte een foto van haar. Het gebeurde allemaal in een lollige sfeer, zegt hij.
En hij had haar nog gevraagd of hij een fotootje mocht maken. Expliciet had ze geen ja of nee gezegd. "En er is geen sprake van naaktfoto's", benadrukte hij. "Ik heb haar gefotografeerd met de badmuts op tot net onder haar schouders."
Bron: Limburgs Dagblad.
"Ze zag er gewoon heel erg grappig uit met die badmuts op haar hoofd", probeerde de jonge bejaardenhelper zijn vermeende onschuld gisteren nog eens uit te leggen. Toen hij de naakte vrouw met die badmuts op had zien zitten, pakte hij zijn telefoon met ingebouwde camera en maakte een foto van haar. Het gebeurde allemaal in een lollige sfeer, zegt hij.
En hij had haar nog gevraagd of hij een fotootje mocht maken. Expliciet had ze geen ja of nee gezegd. "En er is geen sprake van naaktfoto's", benadrukte hij. "Ik heb haar gefotografeerd met de badmuts op tot net onder haar schouders."
Bron: Limburgs Dagblad.
Kadir van Lohuizen in FOAM
Op 25 maart opent in FOAM Amsterdam de tentoonstelling Diamond Matters van Kadir van Lohuizen.
De tentoonstelling toont het traject van diamanten; van de mijnwerkers in Sierra Leone, Angola en de DRCongo, via de slijpers in India en België, naar de juweliers en rijke klanten in New York en Amsterdam.Vanaf half april gaat de tentoonstelling reizen door Sierra Leone, Angola en de DRCongo. Bovendien zal het werk van Van Lohuizen door Europa reizen. Zowel klanten als diamantwerkers krijgen zo de andere kant van het verhaal van ‘hun’ diamanten te zien. Tevens zal er een fotoboek verschijnen met de titel ‘Diamond Matters’, vanaf 24 maart verkrijgbaar in de boekhandel. Het werk van Kadir van Lohuizen is te zien tot en met 8 mei.
De tentoonstelling toont het traject van diamanten; van de mijnwerkers in Sierra Leone, Angola en de DRCongo, via de slijpers in India en België, naar de juweliers en rijke klanten in New York en Amsterdam.Vanaf half april gaat de tentoonstelling reizen door Sierra Leone, Angola en de DRCongo. Bovendien zal het werk van Van Lohuizen door Europa reizen. Zowel klanten als diamantwerkers krijgen zo de andere kant van het verhaal van ‘hun’ diamanten te zien. Tevens zal er een fotoboek verschijnen met de titel ‘Diamond Matters’, vanaf 24 maart verkrijgbaar in de boekhandel. Het werk van Kadir van Lohuizen is te zien tot en met 8 mei.
Jeroen Kramer: Film werkt gewoon lekkerder
Pf Kunstbeeld over oorlogsfotograaf Jeroen Kramer:
Ook Jeroen maakt zijn snelle nieuwsfoto's digitaal. Voor reportages die wat meer tijd bieden, werkt hij toch het liefst analoog. Achtergrondreportages over het sociale en culturele leven worden op film vastgelegd. Film werkt gewoon lekkerder, daar is hij van overtuigd. Dat heeft te maken met het harde licht in het Midden-Oosten. Met een digitale camera ben je overdag niet in staat zowel de schaduwen als de hoge lichten te vangen. Het vergt een andere manier van werken, je bent toch wel beperkt in het kiezen van je compositie.
Ook Jeroen maakt zijn snelle nieuwsfoto's digitaal. Voor reportages die wat meer tijd bieden, werkt hij toch het liefst analoog. Achtergrondreportages over het sociale en culturele leven worden op film vastgelegd. Film werkt gewoon lekkerder, daar is hij van overtuigd. Dat heeft te maken met het harde licht in het Midden-Oosten. Met een digitale camera ben je overdag niet in staat zowel de schaduwen als de hoge lichten te vangen. Het vergt een andere manier van werken, je bent toch wel beperkt in het kiezen van je compositie.
maandag, februari 28, 2005
Martin Parr veroorzaakt toeloop op FOAM
Vanavond gaf Magnum-fotograaf Martin Parr een lezing in fotografiemuseum FOAM te Amsterdam. De belangstelling voor deze avond was zo groot dat een aantal belangstellende Club_Foam-leden moest worden teleurgesteld. De kou zorgde echter voor een aantal afzeggingen waardoor er voor de gelukszoekers toch nog plaatsen vrijkwamen. De publiciteit rond Club_Foam en de lezing van Parr leverde het museum dit jaar al driehonderd nieuwe leden op, zo deelde directrice Marloes Krijnen mee. Zij kunnen vooruitkijken naar een heus FOAM-bal in de zomer.
Waar Martin Parr het enkele jaren geleden in boekhandel Scheltema nog moest doen met een provisorische opstelling van een gammel diascherm en een projector zonder gebruiksaanwijzing, had Foam gezorgd voor een beamer. Minder scherp dan de Kodak Caroussel van Scheltema, dat wel. Parr richtte zich deze avond vooral op de ontwikkeling in zijn eigen werk (dat ondanks de bekendheid bij de aanwezigen nog veel hilariteit veroorzaakte). De discussie achteraf, onder leiding van Jhim Lamoree, gaf de gelegenheid wat dieper in de werkwijze van Parr te duiken. Na een aarzelend, bijna verlegen begin, kwamen de vragen uit het publiek los, vooral over de interactie van de fotograaf met zijn onderwerpen en zijn entree bij Magnum.
Een welbestede avond kortom, ook Hans Aarsman vermaakte zich buitengewoon. Activiteiten als deze in FOAM smaken naar meer, er zijn immers talloze vermaarde fotografen die voor een onderhoudende avond kunnen zorgen.
Waar Martin Parr het enkele jaren geleden in boekhandel Scheltema nog moest doen met een provisorische opstelling van een gammel diascherm en een projector zonder gebruiksaanwijzing, had Foam gezorgd voor een beamer. Minder scherp dan de Kodak Caroussel van Scheltema, dat wel. Parr richtte zich deze avond vooral op de ontwikkeling in zijn eigen werk (dat ondanks de bekendheid bij de aanwezigen nog veel hilariteit veroorzaakte). De discussie achteraf, onder leiding van Jhim Lamoree, gaf de gelegenheid wat dieper in de werkwijze van Parr te duiken. Na een aarzelend, bijna verlegen begin, kwamen de vragen uit het publiek los, vooral over de interactie van de fotograaf met zijn onderwerpen en zijn entree bij Magnum.
Een welbestede avond kortom, ook Hans Aarsman vermaakte zich buitengewoon. Activiteiten als deze in FOAM smaken naar meer, er zijn immers talloze vermaarde fotografen die voor een onderhoudende avond kunnen zorgen.
Verzorgers maakten naaktfoto's demente bejaarden
Twee medewerkers van zorginstelling Catharina Daemen in Brunssum zijn op staande voet ontslagen, omdat zij met een mobiele telefoon naaktfoto's hadden gemaakt van dementerende bejaarden. Dat meldde het Limburgs Dagblad maandag.
Of de foto's daadwerkelijk ergens gepubliceerd zijn, is nog onbekend. Staatssecretaris Ross van Volksgezondheid is woedend. "Dit is een schandelijke zaak", zo liet zij maandag via een woordvoerder weten. Ze laat direct contact opnemen met de instelling om na te gaan waarom er nog geen aangifte is gedaan.
De bewuste zorginstelling wil pas in de loop van de middag reageren op het voorval. De voorzitter van de cliëntenraad was 's ochtends niet bereikbaar voor commentaar. Bij de politie is nog geen aangifte gedaan.
Bron: ANP.
Of de foto's daadwerkelijk ergens gepubliceerd zijn, is nog onbekend. Staatssecretaris Ross van Volksgezondheid is woedend. "Dit is een schandelijke zaak", zo liet zij maandag via een woordvoerder weten. Ze laat direct contact opnemen met de instelling om na te gaan waarom er nog geen aangifte is gedaan.
De bewuste zorginstelling wil pas in de loop van de middag reageren op het voorval. De voorzitter van de cliëntenraad was 's ochtends niet bereikbaar voor commentaar. Bij de politie is nog geen aangifte gedaan.
Bron: ANP.
Johannes Abeling in Nachtpodium

foto Johannes Abeling
In het afgelopen uur zond de VPRO een aflevering van het programma Nachtpodium uit, geheel gewijd aan fotografie. Naast vooral fotografes met een kunst-opleiding werd ook aandacht besteed aan fotojournalist Johannes Abeling en reportages die hij maakte in de Gaza-strook. Buitengewoon interessant, en zeldzaam om dergelijke serieuze aandacht voor Nederlandse fotografie op de beeldbuis aan te treffen.
Het programma is daags na uitzending op de website van Nachtpodium te bekijken.